Kvartalsrapport Q1 2018

Första kvartalet för 2018 har passerat och det är dags att göra en uppföljning av hur portföljen presterat detta kvartal. Det har varit lite spridda skurar i de olika portföljerna och detta kvartal har visat varför det är så bra att ha flera olika portföljer. Se senaste årsrapporten i detta inlägg.

Avkastningen för olika index i SEK är följande under kvartalet:
Global 0,0 %
USA - 0,5 %
Sverige -0,5 %
Tillväxtmarknader + 3,2 %

Alltså vi har haft en sidledes börs under kvartalet med en del volatilitet. Man har också märkt att sentimentet har ändrat sig en del under kvartalet som inledes med en del optimism och slutade med en del pessimism.

Vid kvartalets slut var min allokering följande:
56 % Aktier
28 % Taktisk tillgångsallokering
10 % Sparkonto
7 % Guld

Utöver det har jag också på sidan av min portfölj sparat en del i buffert för ett eventuellt bostadsköp då det börjar se lite attraktivt ut på bostadsmarknaden. Under kvartalet har jag också haft möjlighet att testa min allokering på Börslabbet (se test, premium) vilket både gav bra avkastning, 20 % per år, till lägre risk än börsen, -26 % i maximal nedgång. Det var trevligt att kunna bekräfta att den portfölj jag satt ihop för några år sedan har fungerat bra historiskt med ett backtest.

Svenska aktieportföljer

Årets utveckling för de svenska aktieportföljerna:

Utvecklingen för de individuella portföljerna är:
Vid årsskiftet gick jag över till Börslabbets strategier i mina egen portfölj med 5 aktier i varje portfölj. De trendande portföljerna och momentum uppdateras hädanefter kvartalsvis efter säsongsmönster.

Kollar vi på utvecklingen under kvartalet underpresterade portföljen med 6 %. Det var främst på grund av att de rena värde- och momentum-portföljerna inte har gått så bra under kvartalet då de är ner med mer än 10 %.  Dessa är också de mer volatila strategierna jag testat och det ser vi under ett kvartal som detta. Sedan toppen i juni förra året har portföljerna underpresterat börsen med 9 %.

Så det senaste året har inte varit ett toppenår för mina kvantitativa portföljer, vilket är något helt naturligt med denna typ av strategier. Speciellt när sentimentet i marknaden ändrar sig, eftersom marknaden ändrar uppfattningen kring flera av aktier som hamnar i de kvantitativa portföljerna när humöret blir annorlunda. Detsamma hände exempelvis under 2007 när marknaden gick över från bull till bear och också i USA under 2015-2016 då den kvantitativa värde-ETF:en QVAL underpresterade marknaden med 20 %. Att strategierna underpresterar enstaka år är det man får leva med som kvantitativ investerare. Det trevliga är att efter underprestation tenderar det att komma överprestation.

Avkastningen sedan start är följande:

Globala aktieportföljer

Utvecklingen för de globala aktieportföljerna är:

Utvecklingen för de individuella portföljerna är:
Utvecklingen för de amerikanska och globala portföljerna har utvecklat sig desto bättre. Speciellt net-nets portföljen som gått upp med hela 19 % under kvartalet. Globala ETF:erna som är exponerade mot billiga länder och billiga aktier i tillväxtmarkander har också gått bra. Dessa går tyvärr inte längre att investera i på grund av förbudet mot amerikanska ETF:er, men jag behåller mina så länge då jag fortsatt ser dem som en bra investering. Under kvartalet la jag också till amerikanska strategier på Börslabbet och mina egna portföljer är nu investerade efter dessa.

Utvecklingen sedan start är följande (exkl ETF:er):

Taktiskt tillgångsallokering och guld

Den taktiska delen som fortsatt investerad via ETF:en GMOM har gått i likhet med de globala marknaderna under kvartalet med en utveckling på 0,1 % i USD. Med en positiv utveckling i dollarn på 2 % har den gått något bättre än index. Under kvartalet har jag också tagit fram en global trendföljande strategi med svenska ETF:er som jag kommer gå över till vid en större insättning då det inte går att köpa amerikanska ETF:er efter årsskiftet.

Under kvartalet ökade jag min guldexponering och testade köpa ETFS Physical Gold (se genomgången över alternativ för att investera i guld på Börslabbet). Tyckte det var ett bra alternativ till mitt tidigare innehav i ETF:en IAU i USA. Gick dessutom att köpa med gratis courtage hos DeGiro. Guldpriset gick under kvartalet bra och gick upp med ca 3,5 %.

Summering

Som jag skrev i början av inlägget skiljde prestationen för de olika portföljerna sig åt, men totalt sett har portföljen utvecklat sig i likhet med index. På rullande årsbasis är utvecklingen i aktieportföljerna bättre än index och har slagit index med 9 % trots att de svenska inte utvecklat sig så bra. Det visar också vikten av internationell exponering mot olika marknader för att få en bra diversifiering, även när man investerar kvantitativt.

Det ska bli intressant och se hur utvecklingen blir under kommande kvartal då första kvartalet var lite trevande om vilket håll börsen tar vägen. Vi får se om den globala högkonjunkturen fortsätter något år till eller vi hamnar i ett handelskrig/lågkonjunktur.