Nya inköp i net-nets-portföljen

Nu i början av månaden var det dags att fördela om min net-nets-portfölj som jag gör i samband med den amerikanska trendande värde-portföljen. Denna gång hade jag Börslabbets nya amerikanska net-net-screener till min hjälp, vilket underlättade processen att kolla F-score och leta bolag. 

Reglerna för portföljen är enkla och innebär att köpa bolag med låg NCAV (omsättningstillgångar minus skulder) i relation till sitt marknadsvärde. För kvalitetskontroll ska de ha tillräckligt bra F-score (helst 5+). Utöver det undviker jag prospekteringsbolag, investmentbolag, biotech-bolag då dessa inte är riktiga net-nets.Trots den nya screenern blir det en del manuellt arbete, då varje bolag måste dubbelkollas om de är net-net eller inte, plus att jag dubbelkollar så att uppgifterna stämmer då dessa är mycket små bolag.

Nu är det snart två år sedan portföljen startades och avkastningen sedan start har varit bra. Total avkastning är nära +70 % sedan starten i juni 2016 till ombalanseringen i början av månaden mot +30 % för amerikansk indexfond, se nedan.


I denna års ombalansering gick jag först och främst igenom förra årets portfölj för att se vilka bolag som ska behållas eller inte. För att se förra årets aktier se detta inlägg. Nedan visas de som behålls, köps och såldes.

Behålldes:

Köptes (från Börslabbets screener och Börsdatas):
Notera att flera aktier köptes in under önskvärt F-score på 5+. Tyvärr fanns det inte så många net-nets ute på marknaden då vi är mitt inne i en tjurmarknad. Det gjorde att jag fick undersöka de med lägre F-score och kom fram till de ovan. Notera att F-score på 5+ är önskemål då dessa har tenderat att ge högre avkastning, medan de med lägre F-score fortfarande ger bra avkastning.

Såldes:

Som syns har de bolag som sålts gett generellt riktigt bra avkastning på + 100 %. Vi får nu se om de som köps och behålls utvecklas lika bra. Kan också nämna att Bebe Stores avnoterades under året och är andra aktien som nu avnoterades i min portfölj, vilket kan leda till extra komplikationer med att man behöver ringa in och lägga säljorder.

För den som vill lära sig mer om net-nets och net-net investeringar kan jag tipsa om kan jag tipsa om Börslabbets infosida där jag sammanställt diverse studier och information, Netnethunters blogg samt den nuvarande inaktiva bloggen Värdebyråns gamla inlägg. Mina egna tidigare inlägg om net-nets:

EDIT: Valde att efter inlägget publicerades sälja Richardssons Electronics och AaB då de var nära NCAV och inte räknades som net-nets längre. Istället köptes två kinesiska net-nets in som test. De har tickers CGA och GURE och handlas till NCAV 15 % respektive 30 % med F-score 4 respektive 5.