Tre år med att investera kvantitativt

I februari 2015 var det jag började på allvar testa att investera kvantitativt i aktier och nu är det lite mer än tre år sedan dess. Det kan vara kul att blicka tillbaka under perioden och se hur utvecklingen varit sedan start.

Först och främst har det varit en riktigt intressant resa och jag är ännu mer övertygad idag än jag var när jag började i att investera kvantitativt och systematiskt. Åren har också lett till försök att slå de kvantitativa portföljerna på egen hand (som jag tog upp i tidigare inlägg här på bloggen), testande av nya strategier och mycket läsning om aktieinvesteringar i allmänhet. Från att vara inbiten värdeinvesterare har jag under åren insett att det finns flera sätt att lyckas på börsen och få bra avkastning, bland annat via momentum och trendföljning. Extra kul har det varit på senare tid då jag kunnat genomföra genomgående tester via Börslabbet som bekräftat många amerikanska studier på kvantitativt investerande här i Sverige.

Jan på RikaTillsammans intervjuade nyligen två aktiva fondförvaltare i sin podd och de fick frågan om hur man på ett bra sätt kan utvärdera en aktiv förvaltare. De sa som svar att 3-årig utveckling är ett bra sätt att utvärdera detta, vilket är också den tid sedan jag startade mina kvantitativa strategier som gör att det passar att utvärdera dessa nu. (Kan i övrigt rekommendera att lyssna på avsnittet då de har vettiga idéer om förvaltning och utgår mycket från liknande principer som man många gånger kommer över på bra aktiebloggar).

Utvecklingen för mina egna aktiestrategier för de senaste tre åren visas nedan (vilka inkluderar de svenska kvantitativa portföljerna, globalt trendande värde och net-nets). Helt okej överavkastning mot index till inte en direkt mycket högre risk. Aktiestrategierna har slagit alla utom 3 av 1299 fonder på Avanza (99,8 %), vilket gör att det helt klart varit ett bättre alternativ än fondsparande. Att kvantitativa strategier tenderar att slå 99 % av alla aktiva investerare över tid och detta stämmer bra överens med denna period.


Det har varit allmänt en bra period att ha exponering mot småbolag som denna portfölj haft och det skulle vara förvånande om liknande avkastning fås kommande 3 åren. Sen är också avkastningsgrafen inte lika imponerande som vissa andra på Twitter och bloggar och vissa visar på att de kan vara bättre aktiva förvaltare än kvantitativa strategier. Däremot med tanke på att förvaltningen tar minimalt med tid och är systematisk gör det att man inte kan vara annat än nöjd med avkastningen.

Jag är ändå imponerad till hur enkla dessa strategier är att implementera och läsa sig till. Det finns en hel del litteratur om dessa strategier och de har tagits fram efter detaljerade studier om vad som fungerat. Trots detta är det få som tillämpar dessa och det finns fortsatt många skeptiker. Men avkastningen talar för sig själv och har visat att under i alla fall denna period har de fungerat.