Gav mitt aktiva sparande högre avkastning än ett kvantitativt?

Under åren 2015-2016 sparade jag aktivt en del och tyckte jag var ganska lyckosam och lyckades få hög avkastning. I den aktiva portföljen (som nu är min globala trendande värde-portfölj) lyckades jag få hela 95 % avkastning under två år:


I portföljen som helhet var avkastningen något lägre då jag haft en ganska diversifierad approach. Avkastningen blev totalt 40,3 % under 2015-2016. Då Stockholmsbörsen och de globala börserna var upp med 20,6 % under samma tid var jag mycket nöjd med min prestation.

Trots detta har jag över tid valt att gå över till en helt kvantitativ approach, dels för att spara tid, för att få bättre sinnesro och för att jag tycker det är svårt att vara insatt och aktivt slå börsen i längden. Jag insåg ganska snabbt att min analys i flera fall inte gav mycket mervärde än att investera kvantitativt och insåg att mycket av min framgång låg i just att jag förlitade mig på kvantitativa strategier.

Nu i efterhand tänkte jag att det skulle vara kul att utvärdera hur utfallet hade blivit om jag investerat helt kvantitativt under denna period på samma sätt som jag gör i min nuvarande portfölj. Jag har kunnat testa nuvarande svenska portföljer och har lite data på annat håll för amerikanska portföljer (se här) som ett substitut för globala portföljer.

Den hypotetiska portföljen som jag skulle investerat i skulle varit följande:

27,5 % Börslabbets strategier med kvartalsvis ombalansering (inkl momentum)
27,5 % Amerikanska kvantitativa portföljer
30 % GMOM
10 % Sparkonto
5 % Guld

Avkastningen under perioden är enligt tester och reell data 2015-2016:
Börslabbets strategier: + 102 %
Amerikanska kvantitativa strategier: + 42,3 %
GMOM: + 11,8 %
Ränta: 0 %
Guld: + 12,7 %
Totalt: 43,9 %

Det innebär alltså att om jag redan i början av 2015 valt helt att investera kvantitativt hade jag haft högre avkastning än med min aktiva investering. Det kom lite som en överraskning för mig, då jag trodde att min avkastning senaste åren varit högre på grund av att jag varit aktiv och haft tur i vissa inköp. Det gör övergången till rent kvantitativa strategier mer motiverbar. 

Det är intressant ändå hur man lätt kan förledas av grafer och utveckling. Också kan det vara bra att nämna att det skiljer sig mot vilket index man mäter sig. Under perioden gick exempelvis småbolagen upp med 62 % på Stockholmsbörsen (därav den goda utvecklingen i Börslabbets strategier). Så i relation med detta är inte resultaten så avsevärda. Trots detta är det betryggande att veta att det inte har spelat så stor roll hur jag sparat utan skulle fått i stort sett liknande avkastning oavsett om jag använt den utformning jag har i dagsläget eller det jag har haft.