Börslabbets strategier i mina privata portföljer

Jag tror verkligen på att om man skriver om ekonomi, investeringar och strategier bör man vara investerad efter sina egna tips och strategier, alltså "eat your own cooking". Det har varit ett ledord för bloggen och nu efter att ha investerat i kvantitativa strategier på svenska börsen sedan början av 2015 har jag valt att gå över till Börslabbets strategier. Börslabbets strategier är framtagna förra året från utförliga tester om vad som fungerat på Stockholmsbörsen och är information jag inte hade när jag skapade mina tidigare kvantitativa portföljer. Så nu vid årsskiftet tyckte jag att det var lämpligt att göra om i portföljerna.

Skillnaden kommer inte bli så stor. Hittills har jag investerat i aktier efter låga EV/EBIT, EV/EBIT + momentum samt trendande och sammansatt värde som på Börslabbet. Trendande och sammansatt värde kommer att vara kvar, medan EV/EBIT och EV/EBIT + momentum kommer att bytas ut mot Börslabbets två andra strategier; Trendande utdelning och Trendande kvalitet. Utöver dessa fyra strategier har jag valt att lägga till sammansatt momentum.

Jag kommer att investera i topp 5 aktier i varje strategi och uppdatera portföljerna varje kvartal enligt samma princip som Börslabbets kvartalsportfölj. Den 1:a januari valde jag att balansera om alla portföljer, sen byts de därefter ut löpande under året.

Stora skillnaden är just att EV/EBIT-strategierna byts ut mot Trendande utdelning och kvalitet, då de senare visat sig fungera klart bättre på Stockholmsbörsen än EV/EBIT. EV/EBIT är fortfarande bra strategi och helt okej att använda över tid, men flera procent bättre avkastning per år motiverade till bytet.

Hittills har avkastningen för portföljerna varit följande:


Alla aktier har sedan start redovisats i detta Google Docs. Nu efter årsskiftet kommer jag sluta uppdatera denna då aktierna är desamma som de i Börslabbets screener för den aktuella månaden (se schemat ovan). 

Detta upplägg kompletterar bra till de andra som är presenterade på Börslabbet, bland annat den nyligen publicerade kvartalsportföljen som är mer koncentrerad och uppdateras oftare. Båda har sina för och nackdelar, där denna typ av ombalansering är mer diversifierad och de trendande strategierna uppdateras mer sällan. Mer utförliga backtest på dessa portföljer kommer snart på Börslabbet.

EDIT: Efter inlägget skrevs valde jag att investera kvartalsvis i topp 5 aktier efter strategierna på samma sätt som Börslabbets kvartalsportfölj. Inlägget är nu uppdaterat med detta.