Bloggåret 2017

2017 är snart över och det kan vara kul att se tillbaka vad som hänt under året. Det har hänt mycket i och med min nya tjänst Börslabbet som fått ett riktigt trevligt mottagande. Utöver det har jag också varit och besökt lite olika seminarier och föreläst. Det är skoj att också träffa flera av bloggens läsare utanför bloggen och sprida budskapet om kvantitativa investeringar och systematiska strategier. Dessutom är det kul att se att det arbete jag lägger ner på bloggen och Börslabbet är uppskattat.

Bloggen närmar sig nu 4 år och jag tog fram lite kul statistik för dessa år. Under tiden har jag både bloggat via Blogger och Tradevenue och de flesta av inläggen går nu att komma åt via båda plattformarna. Totalt har jag publicerat nästan 900 inlägg under denna tid, vilket innebär ca 20 inlägg per månad. Frekvensen har sjunkit under åren och senaste två åren har jag snittat runt 10 inlägg per månad. Varje inlägg är i snitt runt 600 ord, motsvarande en A4 eller två boksidor. Det innebär att jag skrivit närmare 1800 boksidor av material. Det är längre än Sagan om ringen-böckerna inklusive Bilbo (totalt 1500 sidor). Det har blivit en hel del material genom åren om alla möjliga olika ämnen med ett fokus på kvantitativa och systematiska strategier.

Det roligaste är ändå att det uppskattats av läsare och jag är mycket tacksam för all den feedback och kommentarer jag fått under åren. Totalt har det varit 138 800 unika användare som gjort 429 000 besök som resulterat i 860 000 sidvisningar. Endast senaste året har 60 000 unika besökare gjort 180 000 besök in på min blogg. Det har också varit ett jättebra forum att diskutera nya idéer. Bloggen har varit främst ett redskap för att utvecklas och lära mig nya ämnen och det har varit mycket givande att göra så under kritisk granskning.

Det för mig in på två böcker jag läst senaste tiden; Deep work och Talent is overrated. Det handlar om vikten att göra fokuserat och disciplinerat arbete med utmanande uppgifter och hur det avgör ens framgång i området. Jag har insett att bloggandet har varit en del av det genom åren när det kommit till finans och investeringar för min egen del. Det har också varit ett genomgående tema i min akademiska karriär. Själv kommer jag från en icke-akademisk familj, men där hårt arbete varit högt på agendan. Disciplinerat och fokuserat arbete har gjort att jag kunnat gå från att varit ganska medelmåttig i grundskolan till att snart disputera i kvantfysik. Genom att fördjupa sig, reflektera och förstå sig på koncepten kan man gå långt i de ämnen om man väl försöker.

Nu under det kommande året kommer nog jag minska på bloggandet något. Fokus kommer att bli mer på Börslabbet, som under året växt till sig och kräver allt mer av min tid. Det är hela tiden nya projekt och idéer att testa och jag uppskattar den positiva feedback jag fått för tjänsten. Fokus blir att fortsatt leverera material av hög kvalitet och nya funktioner.