Vilken slags aktieinvesterare är du?

Det finns många olika aktieinvesterare där ute och många olika sätt att investera i aktier. Oftast hittar man sin nisch och investerar i det man är bra på och tycker är vettigt. Under åren har jag insett att det finns så sjukt många sätt att investera på och tjäna pengar på och investerande i aktier är bara ett sätt. Det finns också otroligt många sätt att investera i aktier, där det gäller att hitta något som passar en själv.

När jag gick i tankarna för detta inlägg läste jag ett inlägg av Kenny på Aktiefokus. Jag tycker att det var ett sånt bra sätt att se på frågan så startar där. Vi är alla olika individer med olika preferenser och personlighetstyper. Det gäller att känna sig själv om vad som passar för sitt investerande, hur man är lagd och vad man är intresserad av. Kenny gick igenom olika personlighetstyper efter IDI-modellen där man kan anpassa sig efter olika skalor och hitta sin personlighetstyp och utifrån det förstå bättre varför man fallit för den sortens investeringar som man har.

Jag tyckte det var en riktigt bra övning för att fundera på vilken investerare man själv är. Själv hamnar jag någonstans mellan processor - producer. Jag har svårt för kvalitativa kriterier som att identifiera vallgravar eller leta efter vilket bolag som kommer bli nästa Amazon. Att diskutera bolag utan värdering är för mig helt främmande och ryggar vid P/E-tal som kräver hög tillväxt. Att räkna på något är i mitt DNA och företagsidéer och framtida tillväxt är extremt svårt att räkna på. Själv kollar jag istället upp en graf över hur svårt det är för bolag att växa extremt och gör en omvänd DCF som visar på tillväxttakten som krävs och hur osannolikt det är.

Men detta är min bild och hur jag investerar och det finns många sätt att lyckas på aktiemarknaden. Jag är ändå lite nyfiken på hur man kan identifiera bra bolag som ger bra avkastning oavsett värdering. Detta dels på grund av den intellektuella utmaningen, men också för att förstå hur andra tänker och att förstå framgångsrika företagsidéer och koncept.

Läste nu senaste igenom Magnus Anderssons inlägg om värdeinvestering på Tradingportalen som går igenom om hur man kan identifiera bolag utifrån kvalitativa kriterier, mycket med Peter Lynch-inspiration. Lyssnade också på Patrick O'Shaughnessys podcast med Motley Fools grundare David Gardner som pratar om att hitta nytänkande bolag. Båda är riktigt intressanta att läsa/lyssna på och förstå deras synsätt och hur de ser på investering. Trots detta är det tvärtemot mitt eget sätt att investera och jag tycker att Patrick beskriver det så bra med inledningen: "The investment strategy discussed in this week’s episode is diametrically opposed to my own value tendencies, but it still one that has done exceptionally well.".

På samma sätt kan man vara den investerare som väljer att fokusera sina inköp, så som Buffett och Greenblatt, eller diversifiera sina inköp, som Graham eller jag själv (mitt största aktieinnehav utgör 3,1 % av portföljen). Detta behöver inte heller vara beroende på vad för investeringsprofil man har. Exempelvis var den mer kvantitativt lagda värdeinvesteraren Joel Greenblatt mycket fokuserade medan Graham inte var det. Också investerare i kvalitativa tillväxtbolag kan vara mycket diversifierade, där Peter Lynch är ett exempel, men också David Gardner som i stort sett aldrig säljer en aktie.

Det gäller att hitta det sätt som passar sig själv och där man tror man har en edge på marknaden. Antingen gör man som jag och investerar systematiskt i billiga aktier á Graham eller så letar man fantastiska bolag som man bara genom att äga lyckas slå index med. Utöver dessa sätt finns det åtskilliga andra sätt att tjäna pengar på, som exempelvis makro eller trading. Ett sätt utesluter inte de andra.