Se upp för Twitter-trumman

Aktieintresset är större än någonsin och skickliga investerare och analytiker lockar till sig tusentals följare på Twitter och bloggar. Många av dem är riktigt bra på det de gör och visar på att de effektivt kan hitta aktier och få bra avkastning. Många gånger kan man få riktigt bra tips, men man ska akta sig för att blint följa deras rekommendationer. Det handlar oftast flera gånger om att man måste göra sin egen analys. Se upp för Twitter-trumman!

Anledningarna till att man ska se upp för Twitter-trumman är följande:
För att illustrera det hela tänkte jag ta upp några exempel på aktier som dök upp mycket på Twitter i våras, vissa togs upp så mycket och gick så bra att jag själv blev intresserad.

Ett sådant fall är Catena Media som bland annat dök upp på många bloggar och podcast. Den underbara tillväxtmaskinen som vidarebefordrar kunder till olika spelbolag. Bolaget gick extremt bra sedan nynoteringen och gick upp från 40 kr till över 110 kr. Där gick Twitter-trumman som högst när kursen nådde nya rekordnivåer. Nu visade sig att solen inte sken så stark på Malta, med VD-byte etc, vilket gjort att kursen dalat med -35 % som mest. Nu kan givetvis en investering vara bra i Catena Media på sikt, men en som agerat kortsiktigt och köpt på toppen och sålt nu nyligen vid botten hade förlorat en tredjedel av pengarna då övriga börsen gett positiv avkastning.

Andra exempel på bolag som rosas har bland annat varit Nilörn, som gick ner med -30 % sen juni, och G5 Entertainment, som gått ner med -35 % sen augusti. Det finns också tidigare exempel på bolag som rosats på sociala medier, där H&M har en ständig förespråkarskara. Andra exempel är spelutvecklare som Betsson och andra spelbolag som var mångas favorit under 2015 och tappade mycket efterföljande år.

Man ska vara lite försiktig när Twitter-trumman börjar gå, eftersom många gånger kan man vara för sent ute och hoppa på något som inte längre har en attraktiv värdering. Det är mycket lättare att skriva om aktier som man anser är köpvärda och gick upp mycket än de bottennapp som man gjort. Sociala medier bekräftar dessutom detta, då man får likes om aktien går upp, medan man istället får kommentarer av folk som undrar varför man behåller aktien om den gått ner (om det inte är H&M). Så gör din egen analys och vet varför just du är investerad.