Potentiella köpkandidater

Det var ett tag sen jag gjorde ett inköp i aktiva portföljen, rättare sagt i slutet av april. Därför börjar det bli dags att kolla på olika potentiella aktier för inköp. Jag har kollat runt ett tag nu och kommit fram till ett visst antal aktier som hamnat på bevakningslistan. Tänkte här gå igenom dessa och hur jag tänker.

Tethys Oil
Har bevakat Tethys Oil sedan årsskiftet men avstått på grund av osäkerheter med oljepriset. Tethys går forfarande starkt och är ett riktigt "contrarian" bett på en lågt värderad marknad i motvind. Deras produktion ökar stadigt och de är en riktig kassako. Deras kurs faller just nu för fullt, men de skulle kunna vara en bra investering framöver. Har varit sugen länge på att köpa Tethys, det ska bli intressant att se hur de klarat senaste kvartalet med det lägre oljepriset. Första kvartalet i år klarade de bra.

Nokian Däck
Ett annat bolag som jag bevakat en längre tid. Det hamnade på min radar i februari/mars då jag letade efter potentiella köpkandidater i norden och köpte Bakkafrost och Per Aarschleff. Avvaktade då med Nokian då framtidsutsikterna såg osäkra ut, men de verkar ha klarnat upp och de är upp 40 % i år (det var synd att jag inte bevakade de tidigare, de hade varit ett riktigt bra kap vid årsskiftet). Nokian är ett kvalitetsbolag som värderas till runt P/E 12,4 och 11 gånger kassaflödet. De levererar stabila kassaflöden, växer i lagom takt men haft motgångar senaste åren på grund av Ryssland.  Helt klart en värdig kandidat.

HK Scan
Om vi håller oss kvar i Finland så finner vi HK Scan (köttprodukter). Företaget är riktigt lågt värderat, men kan också bero på att de varit dåliga på att leverera bra resultat. Deras marginaler är låga (kanske beror på alla reor i min lokala Ica-butik) och de har inte lyckats så bra de senaste tio åren på att gå bra med vinst. Däremot så har senaste åren sett en förbättring och det kan bli lite av ett turn-around case. De handlas runt 4 gånger kassaflödet men frågan kvarstår om de kan leverera resultat på sista raden. Har bara lite snabbt kollat igenom rapporterna och det ser lovande ut, även om det finns mycket frågetecken.

Traction
Föll lite för Traction i värdepapprets analys. Riktigt intressant investmentbolag med intressant filosofi. Tror de skulle platsa bra som långsiktigt innehav, däremot så har jag lite svårt för deras nuvarande innehav och det ska bli intressant att se om de kan skapa värde där. Skulle min aktiva portfölj vara en större del av mitt totala innehav skulle jag troligtvis köpa Traction. Själv så vill jag nog hellre placera pengarna själv i intressanta bolag än att låta någon annan förvalta dem i dagsläget.

SJR
SJR har jag spanat in ett tag. De levererar bra resultat, har bra tillväxt och är inte så högt värderade. Däremot är de inte så undervärderade, utan ett av få bra växande bolag som är relativt normalvärderade. De är lite av ett relativ-värderingscase, men har kommit fram till att endast köpa absolut billiga företag, så de åker troligen bort.

Angående just relativvärderingar så skedde det två intressanta saker med bolag som jag bevakat och sett som kvalitetsbolag strax över normal värdering, men relativt resten av börsen ganska lågt värderade. Det är Byggmax och Intrum Justitia. Efter senaste rapporterna så har båda stuckit iväg och gått upp med + 30 % respektive + 15 % senaste månaderna. Jag avstod innan de gick upp, nu är de liksom andra kvalitetsbolag övervärderade med 30 %. Alltid intressant att se vad som händer med bolagen. Får se framöver om de kan försvara sina höga värderingar.

B&B Tools och Gränges
Både B&B Tools och Gränges är ganska billig verkstad. Kollat på dem ett tag men har svårt med att utvärdera verkstad och hur konjunkturkänsligt det är. Kommer det en lågkonjunktur så känns det inte som att man vill sitta på verkstad. Men kommer en ännu bättre konjunktur så vill man. Det finns många mixade signaler och varken B&B Tools och Gränges är billiga historiskt sett. De känns mer som kortsiktiga bet, inget som man vill sitta på i år framöver.

Av alla ovan så är de tre första mest lovande. Då jag troligtvis endast kommer köpa in 2-4 aktier detta halvår så kan man vara ganska selektiv.

Någon annan som kollat på företagen ovan? Någon som har förslag på andra billiga aktier?