Konsten att investera aktivt

De senaste veckorna har bjudit på många intressanta inlägg. Många säger att det kan gå både upp eller ner. Lyssnar man på poddar så visar de på många orosmoment i världen och läser man på värdebloggar så säger de att man kan aldrig veta, köp när det är billigt. Jag har funderat ganska mycket på detta och riskhantering i portföljen samt hur man ska tänka. Själv gillar jag starkt att se på en investering som ett långsiktigt köp och ignorera vad för pris andra sätter på den. Däremot kan jag inte blunda för resultat som visar hur mycket momentum och trender avgör i hur bra en investering går och att detta går att använda. 

Så värdeinvesteraren inom mig säger: köp ett bra och billigt bolag, sälj när det börjar bli dyrt. Sen om Mr. Market är på dåligt humör på grund av Greklandskrisen så är det struntsamma. Det är vad många värdeinvesterare anammar och struntar i hur marknaden går. Många kända värdeinvesterare har klarat av det och man slipper oroa sig för marknadens rörelse. När det vänder neråt och vi är i en bear market så köper värdeinvesterare bara på sig mer. 

Mikael Syding har nu börjat blogga på TradeVenue och skrev som första inlägg ett riktigt intressant inlägg om vad man ska tänka på vid aktieköp. Han rekommenderar däremot inte att köpa aktier i en dyr börs som nu. Jag tyckte att inlägget var riktigt bra och det fick mig att tänka, att tänka som investerare. Det han poängterade i sitt inlägg är att bara köpa aktier som är absolut billiga och se hur de är värderade jämfört med innan. Också kolla hur de klarade tidigare bear market och se hur deras vinster utvecklades. Det är lätt att kolla på relativa värderingar i dagsläget, att basera sina köp på att bolaget är billigt relativt andra aktier. Det är så de flesta kända värdeinvesterarna gått tillväga. De håller i kontanter och när de hittar ett bolag som är bra och billigt så köper de denna oavsett marknadsläge. Det är just det jag fått med mig efter att ha läst en massa om och av Greenblatt, Buffett, Spier och andra värdeinvesterare som delat med sina erfarenheter.

Själv insåg jag att jag hade kommit in i detta tankesätt att investera i bolag som är billiga relativt. Byggmax är ett sådant exempel. De värderas nu till P/E 17 efter att ha värderats till P/E 14 i snitt de senaste åren. Skillnaden i tillväxttakt eller så är inte speciellt stor. Det innebär att man nu betalar 20 % mer än tidigare för i stort sett samma sak. Däremot så värderas bolaget lägre än likvärdiga bolag på Stockholmsbörsen. Andra exempel är Nolato och JM som värderas till 30 % högre än sitt tidigare snitt P/E på runt 10 de tidigare tio åren. Däremot så finns det bolag som inte värderas särskilt högt. T.ex. Doro värderas runt P/E 10 om årets estimat stämmer, vilket är något under deras snittvärdering de senaste åren och runt värderingen 2010-2012 innan de verkligen visat att de kunde prestera. Oriflame värderas till ca 10 gånger kassaflödet, vilket är ungefär halva värderingen för de senaste 5 åren.

Så det gäller att inte dras med i högre värderingar, utan att köpa bra och billiga företag som är absolut billiga och inte relativt till andra högt värderade tillgångar. Det senare blir lite spekulation som för mig till nästa område.

Jag har skrivit här om risker och marknadstajming. Det är alltid en debatt om man ska använda trendföljande regler eller inte. Felder report skrev ett intressant inlägg om att just trendföljning blivit så populärt på sista tiden vilket kan göra att det inte fungerar. Ett problem jag också har med trendföljning och momentum är att man köper något som gått upp i förhoppning av att någon annan kommer att köpa det senare, åt spekulationshållet. Det man gör är att man späder på en bubbla som byggs upp och sen väljer att hoppa av när alla andra gör det. Därför så tilltalar det mig mer att ha en värdeinvesterande approach. Köpa något lågt värderat och sälja det när det blir dyrt istället för att köpa något som trendar och sälja det när det går neråt. Något som fick mig att tänka var hur min aktiva portfölj har tagit nedgången senaste månaderna:


I stort sett plus minus noll, och om jag kollar på hur mina företag ser ut så är de inte mycket bättre eller sämre än i april. Så om man som värdeinvesterare köper bra och billiga bolag som har framtiden framför sig så bör det inte spela någon roll om det är tillfälliga kriser på olika ställen i världen. Det som däremot kan spela roll är om världen går in i en lågkonjunktur och världens marknader går sämre. Så lite momentum spelar roll.

Som jag skrivit tidigare är det bra att se över risken i sitt sparande. Själv kom jag fram till att dela upp mitt sparande i olika tillgångar och portföljer, en helt i räntor, en helt som följer aktiemarknaders momentum, en som sparar mekaniskt i billiga aktier och en aktiv portfölj. Nu funderar jag över hur jag ska investera i den aktiva portföljen. En del av mig vill använda en MA-strategi på grund av hur bra den presterat de senaste 20 åren. En annan del vill endast ha ett fokus; köpa bra och billiga bolag, annars hålla kontanter. Den senare strategin är t.ex. vad Joel Greenblatt skriver om i sin "You can be a stock market genius" och tilltalar mig. En kombination skulle också vara bra. Att identifiera om marknaden och konjunkturen har vänt på sig för att avvakta och hitta ett bra läge att gå in.

Det innebär att det inte känns vettigt att hålla i aktier som inte är lågt värderade historiskt sett i dagsläget. Skulle det vara 2010-2013 skulle jag troligtvis sälja Byggmax, varför hålla kvar den nu? Jag läste analysen av Traction i Värdepappret och insåg att de gör just detta. Har en stor kassa och köper när det finns något billigt. Det finns billiga företag än idag och dessa kan man köpa, annars bör man avvakta. Att kolla på ett tio-årigt medelvärde för värderingarna är bra, eftersom vi har haft en låg ränta sedan 2009 och även om den är lägre nu så är den inte så mycket lägre. Det tar också med en av de större kriserna vi haft och det är lätt att se normal värdering och normal intjäningsförmåga.

Efter allt detta snack om marknadstajming och risker i portföljen så har det nu känts bra att gå över och kolla enskilda aktier. Att spekulera i hur omvärlden kommer att bli är också halvt omöjligt. Vi är stort sett på samma nivå som måndagen den 15:e juni, även om Grekland ställt in sina betalningar och Kinas börs har dykt med -20 %. Det finns alltid orosmoln på börsen och man vet aldrig vad den har för sig. Det bästa är att helt exkludera detta och bara investera på som vanligt.

Det finns något speciellt med att investera i bra och billiga bolag och ignorera marknadens stämningar. Att vara en investerare och inte en spekulerare tilltalar mig, även om man kan kolla med marknaders momentum och konjunkturen vart marknaden är på väg. Så i avstamp i detta tänkte jag gå igenom min aktiva portfölj och hur jag ska investera framöver.

Vill också tipsa lite om inlägg som går igenom hur andra tänker om detta nedan.

Hur ser ni på att investera aktivt? Satsar ni endast på att köpa billiga företag eller anpassar ni er efter marknaden?

Läs mer:
http://www.tradevenue.se/user/847/blog
http://fundamentalanalys.blogspot.se/2015/07/att-se-bubblor-overallt.html
http://thefelderreport.com/2015/07/02/the-single-most-important-element-to-successful-investing/
http://blogg.avanza.se/avanza/greklandskrisen-koplage-eller-tid-att-salja-vi-spanar-in-vad-bloggarna-sager/