Halvårsrapport 2015

Nu är det dags för en halvårsrapport. Det är första halvåret med Fysikerportföljen i nuvarande utformning (innan dess så var investerade jag endast i indexfonder). Det har varit ett givande halvår och jag har både börjat min mekaniska strategi och mitt aktiva sparande under detta och hittills har det visat sig gått bra.

Halvåret har bjudit på en riktigt stark bull-market då börsen gick upp med 20 % på några månader. Därefter har den svalnats av något och nu gått ner lite på grund av Greklandskrisen. Trots allt så är vi 10 % högre nu än vad vi var vid årsskiftet, faktiskt något jag inte riktigt trodde i början av året då mycket talade för att vi skulle ha en liknande utveckling som förra året. Det verkar som att minusränta och obligationsköp har gjort sitt.

Jag valde också att återigen ta med mitt räntesparande i Fysikerportföljen för att få en bra helhetsbild och ha en stadig del av portföljen i räntor för en buffert och för att minska risken. Fördelningen visas nedan och är tänkt att under kommande halvåret gå mot 25 % i varje portfölj, främst med hjälp av insättningar.


Kollar vi på utvecklingen för aktiedelen i Fysikerportföljen så har den gått och nästan exakt som index med lite högre avkastning nu senaste dagarna på 0,9 %. Det gick lite trögt i början av året eftersom jag höll på med att lägga om portföljerna i januari/februari precis då börsen rusade. Sedan dessa har portföljen tagit ikapp och vi ser nu att vi gått ett ganska bra halvår tillmötes.


Den aktiva portföljen fortsätter att prestera bra. Intressant nog så verkar det som att mina innehav ryckte på axlarna när det gäller Greklandskrisen och fortsatte på som vanligt. Bara i måndags och tisdags gick portföljen ner med -0,39 % när SIX30 gick ner med -3,8 %. Gapet mot index har därmed ökat och sedan start är portföljen +13,04 % över index. Omräknat i årstakt är det över 30 %. Nu är det ytterst kort period att utvärdera en avkastning på men jag är glad att det börjat så bra (om jag hade bedrivit en fond så hade jag ironiskt nog överöst med pengar på grund av denna korta överavkastning). Kan i alla fall summera de till att det har lönat sig att köpa bra och billiga företag samt att investerare har varit motvilliga och sälja dessa.



Innehaven just nu är följande:


Det är ganska jämnt fördelat mellan innehaven då jag ökat successivt i alla. Framöver kommer jag öka i de aktier som jag anser är billiga och avvakta i de som börjar bli dyra. Nu framöver är det svåra att besluta när man ska sälja aktierna. T.ex. så har Per Aarsleff gått upp med 55 % sedan köp och 120 % i årstakt. Däremot är de helt okej prissatta fortfarande, Per Aarsleff värderas på 2015 års vinst till EV/EBIT 11 och P/E 14,4. Med momentum i ryggen är det fortfarande gynnsamma förhållanden.

Enkla aktieportföljen, min kvantitativa portfölj, har fallit lite mot index senaste månaderna. Då flera större överföringar från indexportföljen skedde i mars-maj så är den back i dagsläget med några procent. På grund av de många innehaven så verkar den gå som index och inte så mycket mer eller mindre. Vi får se hur det går framöver med 2 aktieköp i månaden. 


Enkla fondportföljen, min indexportföljen, har gått som ... index. Nu är den helt investerad i en global indexfond, men om vi jämför med det svenska indexet så har dessa gått extremt lika varandra. 


Totalt sett så har första halvåret gett en bra avkastning på 11 % Fysikerportföljen och för tillfället leder jag med min aktiva förvaltning mot enkla aktieportföljen och fondportföljen. Det ska bli intressant att se vad det andra halvåret bjuder på, om det går upp eller ner och vilken portfölj som ger bäst avkastning under 2015. Själv tror jag på två börsscenarion: antingen brakar det neråt från nu eller så brakar det uppåt. Med det senare menar jag på att vi upplevde nu en sättning likt 1987, 1998 och 2006, innan den riktiga toppen. Såg en definition på att en bear market är -20 % och där är vi inte än. Reaktionen på Greklandskrisen var inte så stor så är det mycket som talar för det senare utfallet. Juli tror jag kommer att bli en riktigt intressant månad.