Aktiv investeringsmodell

Tidigare har jag skrivit om hur min generella modell är och hur jag tänker investera långsiktigt. Jag kom fram till att följande fördelningen passar min riskprofil och så jag tänkt investera framöver:

25 % räntor
25 % global marknadsmomentum (enkla fondportföljen)
25 % mekanisk värdestrategi (enkla aktieportföljen)
25 % aktiv investering

Senaste tiden har jag skrivit ganska mycket om de tre första delarna, men dessa ska vara mekaniska och de ska löpa på oavsett marknadsklimat. Nu när reglerna är givna för dessa så är det dags för mig att fokusera på den aktiva portföljen. Här i detta inlägg så tänkte jag skriva om lite funderingar om min aktiva strategi.

Först målet med portföljen: Målet med portföljen är att skapa en god avkastning över tid och slå index. Detta ska åstadkommas genom att investera i aktier.

Nu till temat av detta inlägg, nämligen hur jag ska åstadkomma detta? Jag har skrivit mycket om värdeinvestering här på bloggen och gillar det verkligen. Att köpa bra och billiga aktier är riktigt skoj och något jag känner mig trygg med. Något jag också diskuterat mycket på sista tiden är aktiers och marknaders momentum och deras korrelation med konjunkturen. Min första tanke var att kombinera dessa två synsätt på aktiemarknaden i en och samma strategi, frågan är bara hur? Går de ens att kombinera?

Jag har läst flera bra värdeinvesteringsböcker:
Alla dessa böcker säger i stort sett samma sak: köp bra och billiga företag, skippa tajma marknader, håll ut i bear market och det kommer att gå bra. Greenblatt skrev också att man inte ska vara rädd att hålla lite kontanter om man inte hittar någon köpvärd aktie. Såg nu nyligen att Geoff Gannon rekommenderade samma sak. 

Det viktiga är att investera och inte spekulera. Tänk dig t.ex. att du är ett stort investmentbolag med miljarder i kassan och funderar på om du ska köpa upp hela bolaget. Skulle du göra det med dagens värdering? Självklart vill du köpa något som är absolut billigt och inte ge ett överpris. Jag skrev i ett tidigare inlägg att nu med en dyr börs är det lätt att kolla aktiers relativa värdering istället för deras absoluta. Med detta menar jag att man kollar vad är deras pris jämfört med andra aktier istället med vad deras pris är jämfört med historiken. Om en aktie är 30 % över snittvärderingen de senaste 10 åren, är det värt att köpa? Så att investera efter värdet istället för att spekulera att någon annan kommer att köpa den dyrare känns som en vettig premiss. Irving Kahn är känd för citat att om man inte hittar en köpvärd aktie så har man inte kollat tillräckligt, och då menar han en långsiktigt köpvärd aktie.

Mitt dilemma är om man ska ta hänsyn till marknaders och aktiers momentum i min aktiva investering. Även om det fungerat så är det lätt att det blir spekulativt när man investerar, man litar på att en "greater fool" kommer köpa av en. Med momentum i beaktning så skulle man köpa för fullt i IT-bubblan eller nu i Kinas börs på sista tiden. Man är med och bygger upp börsbubblor och det andra spekulativa beteende börsen är känt för. De aktier som gått upp mest i år på Stockholmsbörsen är Fingerprint cards och Precise Biometrics, aktier jag aldrig skulle köpa som värdeinvesterare. 

Däremot så har kunskapen om momentum gett en bra grundregel: sälj förlorare och behåll vinnare. Det är bättre att sälja av aktier som gått dåligt och företag som inte fyllt upp till förväntningarna än aktier marknaden gillar bara för att säkra hem vinsten. Däremot gäller det inte att behålla aktier till alla sorters värderingar. Två exempel på det är Betsson och Oriflame. Betsson värderades runt P/E 10 under åren 2006-2011. Hade man köpt det under 2006 och sålt det 2012-2013 så hade man fått 1000 % avkastning och det tappade nästan aldrig värde. Oriflame däremot har varit en besvikelse sedan 2010 och har sedan dess gått ner nästan varje år. Många hade däremot sålt Betsson för att säkra vinsten och hållit kvar i Oriflame för att det kan komma en vändning. Just detta är bra att komma ihåg när man investerar.

En annan sak jag tänkt ta till mig från marknaders momentum och konjunkturen är viljan att köpa aktier och hur den allmänna ekonomin påverkar företagens vinster. Går en marknad ner så fortsätter den oftast att gå ner och det gäller att inte vara för girig och hoppa på för snabbt och köpa aktier. Konjunkturen påverkar också företagens vinster och en negativt gående konjunktur sänker oftast vinsterna. Detta är på samma sätt som för individuella aktier. Då vet man att det gäller att vänta ut tills aktier är billiga och då shoppa loss. Det är min plan med Oriflame vars negativa trend nu verkar ha bryts. Däremot gäller det att vara vaksam för fortsatta försämringar.

Så min generella tanke är att inte ha någon marknadstajmande strategi som jag skrivit om tidigare i den aktiva portföljen, utan istället använda dessa signaler i mina investeringsbeslut. Detta då jag redan har en mekanisk portfölj som använder marknadsmomentum och detta gör att min aktiva portfölj blir renodlat aktiv. Fokus är på att vara en renodlad värdeinvesterare som köper billiga och bra aktier som marknaden inte gillar i dagsläget. Finns inte sådana så drar jag mig inte för att hålla lite kontanter i väntan på ett tillfälle kommer. Dessutom så har jag en ganska koncentrerad portfölj på runt 10 aktier där fokuset är att ha bra och undervärderade företag som klarar sig oavsett marknadsläge. Jag kommer att skriva mer om hur jag investerar aktivt framöver och uppdatera hur jag tänker om mina nuvarande innehav.

Hur investerar ni aktivt? Tar ni endast hänsyn till värde, kvalité eller momentum? Tar ni hänsyn till marknadens rörelser?