Hantering av Greklandskrisen

Börserna faller för fullt på grund av Grekland och då är det intressant att fundera på vilken risknivå man har tagit i portföljen. Det har jag själv gjort här på bloggen, vilket triggades främst av tidigare händelser. För att få en helhetsbild över risknivån har jag nu tagit med mitt ränte/buffertsparande i Fysikerportföljen. Min aktieandel ökat ganska markant sedan jag började spara i aktier under början av 2014:


Den nuvarande fördelningen är följande:

Efter mina reflektioner här på bloggen så kom jag fram till att ligga 80 % i aktier är lite väl aggressivt och att en bättre fördelning vore 25 % i varje portfölj. Det är något jag kommer att arbeta mot framöver, främst med insättningar (kanske inte ens behöver för att om mina aktieportföljer går ner med -17 % så sker det automatiskt). 

Så vad har jag nu gjort som svar på Greklandskrisen? Suttit still i båten. Jag gjorde en liten insättning i kvantitativa portföljen i fredags och resten sattes in i ränteportföljen (mest för att öka denna andel, vilket troligtvis hade gjorts oavsett börsläge). Börsen måste falla med ca -20 % för att fondportföljen ska byta till räntor och börsen med -6 % innan jag säljer av halva aktiva portföljen efter konjunktur + MA10 strategin. Fram tills dess så är vi fortfarande i en långsiktig bull market. 

Som jag ser det så finns det två scenarion som utspelar sig. Antingen får vi en sättning, likt 1987, 1998 eller 2006, för att sedan dra iväg tills konjunkturen och börsen toppar om något år. Eller så var toppen nu i april. 

Att Kinas börsbubbla sprack är också oroande. Liknande hände i början av 1990 i Japan och Taiwan och ett halvår efter så toppade den svenska och amerikanska börsen. Allt jag läst så verkar det som vara fullskalig bubbla som nu kraschar. Tänk IT-bubblan i Sverige eller bubblan i Japan 1990. Börsen där har gått ner med - 20 % på några veckor. Här är en bra genomgång av det hela:  

http://thefelderreport.com/2015/06/26/everything-you-need-to-know-about-the-chinese-stock-market-bubble/

Såg också ett klipp där CNBC var på den kinesiska landsbygden och intervjuade bönder. De var helt börsgalna och hade satt upp ett mini-tradingcenter och satsat alla pengar på börsen. 80 % på börsen är enligt CNBC privata investerare och tydligen är snittinnehavstiden ca 1 vecka. Om denna börskrasch har spridningseffekter så kan man vara orolig. Klippet går att se här i detta inlägg av den ganska marknadspessimistiska bloggen Zerohedge:

http://www.zerohedge.com/news/2015-06-25/chinese-equity-futures-tumble-ahead-open-morgan-stanely-warns-dont-buy-dip-0

Oavsett så är det mycket som talar för både en sättning eller en krasch, men allt är bara spekulationer. Min hantering av det hela är att sitta vid sidlinjen och kolla på. Mitt val nu var att långsiktigt sitta på 25 % i räntor oavsett om börsen går upp eller ner och vid signal agerar jag i månadsslutet i mina andra portföljer. Fram tills dess är vi i upptrend till motsatsen är bevisad.