Uppdatering av Fysikerportföljen

Jag har valt att uppdatera hur jag redovisar min totala portfölj som jag kallar Fysikerportföljen med att ta bort mitt buffertspar ur denna. Det var så jag började att redovisa min portfölj och utveckling, men tog med mitt buffertspar för att få en bättre helhetsbild. Däremot så har jag nu kommit fram till att det är bättre att särskilja de två sorterna av sparande i två: ett kortsiktigt buffertspar och ett långsiktigt sparande. Det blir också lättare att jämföra sig mot andra former av sparande i det fallet och man undviker att ta med kortsiktiga fluktuationer som t.ex. semester när man ser över sitt sparande.

Jag vill här också poängtera lite skillnaden i att ha ett långsiktigt och ett kortsiktigt sparande. Det långsiktiga är för mig något att ha lång tid framöver, något som går att undvara under lång tid och som man i framtiden kan leva på. Mitt mål med mitt långsiktiga sparande är att succesivt bli mer ekonomiskt oberoende och skapa en större ekonomisk frihet. Ett kortsiktigt sparande är bra att ha för att jämna ut fluktuationer i vardagen. Det är ett sparande för utgifter som kommer att ske inom ett år t.ex. semester, flytt, glasögon (behövde köpa mitt första par nyligen, tydligen så ger sju års universitetsstudier försämrad syn...), etc. Själv har jag ett säkert jobb så jag väljer att ha 1-2 månadslöner i detta sparande. Oavsett livssituation så är det bra att ha några månadslöner i ett buffertspar om något händer.

Mitt långsiktiga sparande startade jag när jag fick mitt första jobb i början av förra året. Det var i och med detta jag startade min "fysikerportfölj" och det är den jag nu uppdaterat att endast omfatta mitt långsiktiga sparande. Just nu ser fördelningen ut som följer:


Min aktiva och kvantitativa portfölj förvaltar jag efter konjunkturstrategin och min indexportfölj efter dual momentum (se mer under respektive flik), i dagsläget är den 100 % investerad i aktier. Under 2014 hade jag endast indexfonder och i slutet av förra året startade jag de andra portföljerna. Utvecklingen hittills är:


Så hittills är utvecklingen mycket likt index men det har gått lite bättre under senaste månadens turbulens. På sikt är målet att slå Stockholmsbörsen eller gratisfonden Avanza Zero. Innehavet har utvecklats som följer:


Jag gjorde ganska stora insättningar i oktober-januari vilket var passande inför den uppgång vi sett på sista tiden. Totalt i år är innehavet i fysikerportföljen upp med + 50 % vilket är på grund av stora insättningar och en stor uppgång. Jag har ungefär kommit upp i en halv årslön efter skatt vilket känns som en lämplig milstolpe. Nu blir nästa mål att komma upp i en årslön. Med 8 %-ig avkastning innebär då att en halv årslön ger ca en halv månadslön i avkastning eller passiv inkomst, vilket känns motiverande.

Det ska bli intressant att se vad som händer framöver. Fysikerportföljen visar förhoppningsvis sina framfötter vid en börskrasch. Det intressanta är att se när en sådan kommer och hur portföljen utvecklar sig.