När kommer vi att se en blocköverskridande skattereform?

Innan jag gjorde ett djupdyk bland aktier här på bloggen så skrev jag om nationalekonomiska problem samt skattesystem etc. Bland annat om hur vi klart avvikit från 1991-års blocköverskridande skattereform som enligt mig var ett bra system. Mycket av det tas upp i dagens DN-debatt av SACO och LO. Det jag skulle se främst av allt är en blocköverskridande skattereform där vi kollar lite runt om oss i västvärlden och inför system som fungerar och har stöd av forskning. Tyvärr har tidigare sätt att beskatta t.ex. fastigheter och arv varit alldeles för snäva och icke-progressiva och Sverige har stuckit ut och fortfarande sticker ut som ett av de länder där man kraftigt beskattar "vanliga människor" när man egentligen vill komma åt extremvärdena. Sverige har t.ex. bland västvärldens lägsta medianförmögenheter medan vi har mest antal dollarmiljonärer i procent av befolkningen enligt 2012:års Credit Suisse Global Wealth Report. Det är riktigt svårt att bygga upp en rikedom i Sverige via lön t.ex. men det är lätt att bibehålla eller öka en större förmögenhet. Själv hör jag och majoriteten av väljarna till de förstnämnda, de som inte är dollarmiljonärer, och som vill bygga upp en lagom stor förmögenhet. Notera att en dollarmiljon idag på 8,6 miljoner sek ger vid 4 % direktavkastning en inkomst på 20 000 kr i månaden, en nivå man kan leva på.

Så det som nämns i artikeln och som nämns bland annat på bloggen Ekonomistas så bör ett par reformer genomföras, läs gärna deras valmanifest. Följande är ett axplock där jag adderat kommentarer och några egna förslag:

Utöver dessa punkter så tycker jag att Ekonomistas valmanifest har några bra poänger med att avskaffa hyresregleringen, ersätta överskottsmålet med ett balansmål samt att införa en global koldioxidskatt. 

Alla ovan nämnda reformer är motiverade av deras effektivitet som skattereformer och lämpliga för en blocköverskridande överenskommelse. Snarare skattesatsen bör debatteras än skatten, då dessa visat sig vara effektiva. Jag tycker att det råder en allmän trångsynthet i dagens skattepolitik som ofta färgas av känsloargument etc. Vi har haft väldigt intressanta diskussioner på jobbet där de internationella forskarna många gånger inte förstår hur vi svenskar resonerar. T.ex. hur kan vi beskatta arbete så hårt när man i stort sett kan äga en 10-miljoners-villa skattefritt i Sverige? Vi svenskar har ett väldigt speciellt förhållande mellan arbetsinkomster och kapital.