Månadsrapport och inköp i kvantitativa portföljen

Februari månad var en riktigt bra månad, både för mina portföljer och för börsen i övrigt. SIX Return index gav 8,07 % i februari, en ordentlig avkastning. Min kvantitativa portfölj tog ikapp förlorad mark från januari och gick upp med totalt 10,38 % under februari. De aktier som gick bäst var mina aktier som är köpta efter EBIT/EV + PI6 (6 månaders momentum) som gick upp med totalt 11,79 % sedan köp jämfört med 10,77 % för index. Både i min kvantitativa portfölj och i mina testportföljer så har EBIT/EV presterat bäst, även om tiden är alldeles för kort för att mäta prestation. Mitt Magic formula + P/B köp har klart underpresterat, men återhämtat sig något under februari. Totalt har portföljen utvecklats som följer under månaden:


Min aktiva portfölj har gått riktigt bra sedan jag blev fullt investerad. Under de första två veckorna av februari genomförde jag mina köpa efter att dumt nog ligga utanför marknaden i en stark bull market. Det innebar i många fall att jag köpte in mig dyrare i flera aktier, men nu ligger jag återigen fullt investerad. Surt nog så förlorade jag ca 5 % i snitt i många aktier, på grund av att ligga utanför i endast 2 veckor. Men totalt sett så har ändå månaden gett 10,64 % vilket jag är nöjd med (även om avkastningen skulle kunna vara några procentenheter högre). Såhär har utvecklingen varit för kontot:


Mitt passiva konto där jag har största delen av innehavet och som utgörs av 70 % SPP Global och 30 % Avanza Zero har under månaden legat lite efter Stockholmsbörsen på grund av en lugnare uppgång i världsbörserna och dollarn. Totalt gav kontot 6,44 % som är helt okej ändå. Såhär var utvecklingen, vilken är riktigt lik index:


Totalt sett för alla portföljer så har utvecklingen varit riktigt bra. Det enda misstaget var att jag låg utanför marknaden i ca 2 veckor i min aktiva portfölj. Jag har nu lärt mig av mina misstag och insett att det är svårt att tajma marknaden (även om det inte var min avsikt). Jag har för avsikt att ligga fullt investerad till konjunkturtoppen, även om jag nu känner fara med att börsen har gått upp med 15-20 % på väldigt kort tid. Men det har varit intressant början på året och uppgången i år har varit mer än hela förra året tillsammans. Vi får se hur länge det varar. Själv hoppas jag på en sidogående marknad, då det är i en sådan det är mer viktigt med att slå index och med stock-picking (se förra året då strategierna gick bra). Innehavet har utvecklat sig i år som följer:



Nu till mitt månatliga kvantitativa inköp. Som jag skrivit i tidigare inlägg så fokuserar jag det mesta av mitt månatliga inköp på min kvantitativa portfölj och skiftar över från mina indexfonder till denna. Jag har också valt att minska inköpen till 5 aktier per månad. Min strategi är att köpa efter EBIT/EV och momentum. Helt enkelt så väljer jag de 20 % på Stockholmsbörsen lägst värderat till EBIT/EV, sedan de 20 % som gått upp mest de senaste 6 månaderna. Månadens aktier är följande:

Doro
Bulten
Duni
JM
Bilia

Utöver dessa så sker en mindre insättning i den aktiva portföljen och så har jag satt av pengar till månadens deep value case.

Vi får se vad mars månad ger. Tror inte att vi återigen kommer att se en 10 %-ig uppgång på portföljerna. Siar jag i konjunkturkulan så brukar den säga en uppgång till utdelningarna, för sedan en mindre krasch på -10-20 % för att återigen ta fart och toppa om ca 1-2 år. Vi kan nog mycket väl se att vi är på liknande nivå om ett halvår som nu. Nu är det företagens utdelningar som gäller och jag tror att kommande månader kommer att bli spännande.