Innehav i aktiva portföljen: Proffice, Doro, Unibet och Bulten

Hittills har jag skrivit om Lucara, MQ och Byggmax som jag har i aktiva portföljen. Här tänkte jag skriva om några fler bolag som jag har, Proffice, DORO, Unibet och Bulten. Alla är bra bolag bland Stockholmsbörsens lägst värderade bolag baserat på EBIT/EV.

Proffice
Jag köpte aktien då den värderades till ca 18 kr i november/december, då var P/E-talet 12 då den hade värderats ned av en orolig marknad. Nu är P/E-talet 15,7 och den värderas till EV/EBIT 11. Jag ser fortfarande potential för den att gå upp, då Proffice gynnas av en starkare konjunktur och har genomfört ett antal sparprogram. Får analytikerna rätt så kommer de kommande tre årens vinst per aktie att hamna på 2 kr, vilket innebär ett P/E tal på 11 vid dagens kurs. Dessutom så klarade Proffice av förra lågkonjunkturen utmärkt med bibehållen vinst och t.o.m. rekordvinster under 2009. Som bekräftelse så innehar också Carnegie småbolagsfond aktien och Viktor Henriksson tror på att aktien kan komma nu i sin senaste Di-intervju. Allmänt tror jag att börsen sett lite för negativt på bolaget, och att den kan komma att värderas upp. För att hamna bland normalvärderade bolag på börsen så finns det en 30 %-ig uppsida i dagsläget och mer framöver. Nedsidan kan vara att vinsterna minskar och vi kan komma tillbaka till 5-årigt all time low som uppnådes i höstas på runt 17,5 kr aktien (-25 %).

DORO
Doro tillverkar telefoner till äldre. De satsar nu på IT-tjänster och mer tjänster i hemmet för äldre, bl.a. köpte de Caretech som gör larm till äldre. De har växt stadigt de senaste åren och tar större marknadsandelar i Europa och över världen samt har potential att fortsatt göra så nu med sina egna smartphones och tjänster. Deras värdering på EV/EBIT 10 är bland de lägsta 10 % av börsen och det verkar inte som att marknaden fullt uppskattar deras 30 %-iga tillväxttakt som de rapporterade för första kvartalet. De har haft stadiga rörelsemarginaler på 7 % de senaste 5 åren och en omsättningstillväxt på 19 % per år. Det känns som att man får mycket för pengarna när man köper ett sådant billigt bolag. De förväntas göra en vinst på 3,41 kr per aktie i år och runt 5 kr nästa år enligt Redeyes analys. Detta på grund av stora engångsförluster i år och en hög tillväxt i år och nästa år. Det innebär ett P/E tal på 13 i år och runt 9 för nästa år. Själv tycker jag inte marknaden har värderat upp bolagets potential och de har haft ett förlorat år de senaste året efter kursraset i våras. Nu tillbaka på september 2013 nivå så tror jag de har potential att fortsätta upp. Nersidan är fortfarande stor då de kan falla ner till oktobers nivå på 26 kr, ett fall på 40 %.

Unibet
Unibet har en mycket bra historik, värderas riktigt lågt på förra årets vinster med P/E 11,3 och EV/EBIT 10, även om det var ett exceptionellt bra år. De värderas ändå till runt 16,5 gånger 2015 års förväntade vinst, vilket jag ser som en bra värdering trots deras höga omsättnings och vinsttillväxt. Det är dessutom ganska nära deras tio-åriga snittvärdering. Unibet och Betsson är i branscher som gått riktigt bra de senaste tio åren och har fortsatt potential att fortsätta gå bra. Deras vinster är inte så påverkade av konjunkturen, vilket känns som ett säkert kort om det kommer en lågkonjunktur. Unibet är ett riktigt värde och momentum case, och jag köpte aktien nu i dippen för en månad sen. Jag tror att de har en fortsatt uppsida och det känns som ett stabilt företag att ha i portföljen.

Bulten
Bulten är ett av mina mindre bevakade innehav. De är billiga, värderas till P/E 11. De expanderar bl.a. österut och är ett okej verkstadsföretag som värderas lågt till nuvarande värderingar. Mats Qviberg har tagit en större position, likt i MQ som jag också äger. Trots att de har ganska konjunkturkänsliga vinster så ser jag det som ett intressant bolag och tycker att de är klart lågt värderade på dagens högt värderade börs. Själv tror jag på en något starkare konjunktur i Europa de närmaste två åren, vilket i så fall bör gynna Bulten. De är också ett bra case av värde och momentum, och även om de inte har momentum så är de prisvärda med P/E 11, P/B 1,5 och P/S 0,8 och en förväntad EBIT/EV på 10 för i år.