Innehav i aktiva portföljen: Per Aarsleff och Bakkafrost

Nu kommer vi slutligen till mina två sista innehav i min aktiva portfölj. Det är mina två utländska innehav, Per Aarsleff och Bakkafrost.

Per Aarsleff
Jag köpte Per Aarsleff för ca 1500 DKK till ett P/E-tal på 12 och EV/EBIT på 9,5. De värderas nu till P/E 14,5 och EV/EBIT 11,5 efter en 20 %-ig uppgång. De är ett byggföretag som håller på med konstruktion, piling och liknande med en stabil omsättnings och vinsttillväxt. De har framförallt gynnats av en bättre konjunktur och förväntas att göra så framöver. Men de har också tacklat senaste lågkonjunkturen bra och växt ordentligt under 2011-2014. Min egen uppfattning av företaget är att det är ett billigt byggföretag som har bra tillväxt och är fortfarande relativt lågt värderade i en högt värderad marknad. När jag köpte bolaget till P/E 12 så låg svenska motsvarigheter, t.ex. Skanska och Peab runt P/E 18, vilket gör att jag känner mig mer trygg med detta bolag i portföljen. Det är också mitt innehav som gått bäst sedan köp, upp 20 % på en månad. Jag och de nu 13 andra ägarna på Avanza kan vara nöjda (endast 9 andra ägare den 23:e mars, ökat markant). Just nu är det mitt största innehav också, speciellt då styckpriset på aktien är 2300 kr i min relativt lilla portfölj.

Bakkafrost
Mitt andra utländska innehav är Bakkafrost. Det är ett laxodlingsföretag i Färöarna och de värderas till ca 12 gånger 2014 års vinst och EV/EBIT 9. Jag föll för företaget ganska direkt, de har varit expansiva och verkar nu ha saktat ner i sin expansion. De har totalt ca 50 % av laxodlingen på Färöarna och deras största konkurrenter är i Norge. De är inte så mycket lägre värderade än deras norska ekvivalenter, men jag tror allmänt att dessa är defensiva val om vi ser en mer volatil marknad framöver. Nu när jag kollade lite på Leroy och Salmar så är dessa också attraktivt värderade. Jag ska nog göra en jämförelse framöver, och se hur ett eventuellt importförbud mot norsk lax kommer att bli. Det kan vara gynnande för Bakkafrost, samt att de har bland de största och mest eftertraktade laxarna i sin produktion. Men allmänt känns det lovande med bolag som värderas till 10 gånger vinsten i dagens börsklimat och med en fortsatt hög efterfrågan på lax som jag inte tror kommer att minska med en växande medelklass osv. Så något laxbolag blir det till slut.

Så nu har jag redovisat alla mina bolag i min nuvarande portfölj. I och med månadsskiftet kommer det tillkomma två, men dessa är mina innehav i dagsläget:


Som ni ser så är mina största innehav Per Aarsleff, Lucara och MQ. Jag kommer troligtvis öka i de andra under mina månadsinsättningar beroende på vilken jag ser som attraktivt värderad och om jag inte kommer hitta något nytt företag att sätta in pengarna i. Denna månad så tror jag att jag kommer öka i Doro då de har tagit stryk av deras nyhet att de slopar utdelning och tar en valutaförlust på 20 miljoner. Framöver kommer jag löpande rapportera hur det går med min aktiva portfölj och vad jag gör för förändringar. Är lite inspirerad av liknande bloggar, tycker att det är kul med lite transparens och se vilka bolag andra har i sina portföljer. 

Disclaimer: Notera att min portfölj ännu är i sitt startskede. Jag började med en insättning på 10 000 kr i januari och är nu uppe i 13 500 kr. Detta är endast en del av mitt totala sparande. Alla bolag jag skrivit om här på bloggen har jag en post i på max 2500 kr, vilket gör att en förlust är inte så blodig i mitt fall. Gör din egen analys och värdera själv hur mycket du är villig att satsa.