Nytt projekt/portfölj - Månadens Deep value case

Jag har tänkt starta upp ett nytt projekt: Månadens Deep value case. Tanken med detta projekt är att väldigt systematiskt investera i deep value case utan att låta känslor eller aktivt handlande påverka för mycket. Det går helt enkelt ut på att analysera ett bolag per månad, samtidigt köpa det och hålla det för ett år. Därefter utvärderas det, säljs om det har fått en rimlig värdering eller behålls om det finns ytterligare potential. Inspirationen är från de kvantitativa strategierna och från t.ex. Värdebyråns system. På så sätt kan jag också lära mig analysera och tillämpa nya saker jag lärt mig.

Totalt kommer det då att bli ett löpande system där jag har tolv innehav vilka byts ut varje månad. Det känns som en lagom nivå att lägga sig på att analysera och köpa en aktie per månad parallellt med min aktiva portfölj. Det är likt det projekt som Geoff Gannon och Tobias Carlisles precis startat och heter Singular Diligence projekt där de analyserar en 'wonderful company to a fair price' varje månad. Det känns också som ett roligt inslag på bloggen där jag får skriva en genomgående analys och öva på det. Nu sa jag att jag inte skulle göra ingående aktieanalyser här på bloggen, men det känns som en vital del av investeringsförfarandet så jag ger vika för det.

Mitt första deep value case, februari månads, var faktiskt MQ. Nu har den försvunnit i min vanliga aktiva portfölj, men jag kommer att utvärdera om ett år hur det gick. Jag ska analysera ett företag nu i mars och skriva om det här på bloggen senare, jag har några bevakningsobjekt.

När det gäller de företag jag analyserar så kommer jag att ha fria tyglar. Det kan bli allt från net-nets till undervärderade bra företag. Jag har inte begränsat mig till något marknadssegment och kan mycket väl ta in företag utanför Sveriges gränser. Tanken är att företaget ska ha potential att bli uppvärderad på ett till några års sikt, behöver inte vara speciellt gillad av marknaden i nuläget och ett mer contrarian innehav. Det skiljer sig lite mot min aktiva strategi där jag köper undervärderade företag när de håller på att värderas upp, men det går inte på samma sätt här.

Inköpen kommer att ske som en del av månadssparandet under det kommande året. Varje inköp kommer att vara på ca 1000 kr för de första tolv inköpen. Därefter kommer jag att använda beloppet jag sålde för plus insättning för att köpa en ny. På så sätt får jag en parallell portfölj med innehav som byts ut varje månad med min kvantitativa. Så nu blir det till att hitta en potentiell första kandidat (efter MQ).