Nya portföljer - kvantitativ värdeportfölj och aktiv 'deep value' portfölj

Nu till de slutsatser jag har dragit från mina studier av kvantitativ värdeinvestering: Dels så kombinerar man prisindex med värdestrategier så fås ännu bättre avkastning. Dels så fungerar olika strategier olika bra på olika index. Dels så presterar olika nyckeltal olika bra under olika tidsperioder. Jag tänkte nu gå igenom hur jag ska tillämpa det jag lärt mig i mina investeringar.

Det jag kommer att göra är att göra om mina två gamla Magic formula portföljer (den aktiva och passiva) till två nya portföljer; en kvantitativ värdeportfölj och en aktiv deep value-portfölj.

Min kvantitativa blir en fortsättning på min tidigare MF+P/B portfölj där jag investerar i företag efter en formel och håller de i ett år. I denna portfölj så gör jag inga aktiva val, förutom i den mån att jag väljer den formel jag investerar efter. Jag kommer att blanda olika formler då olika strategier gett olika bra resultat, och försöker hela tiden förbättra formlerna. Från de senaste inläggen så har jag kommit fram till att jag ska efter P/B + PI 6 och EBIT/EV + PI 6. Jag ska välja de 10 högst rankade företagen på large och mid cap och hålla i ett år. Till min hjälp kommer jag att använda Quant-investing.com där jag testat en månads medlemsskap. I denna portfölj ska jag investera fortlöpande i under året. Tanken med att blanda strategierna i samma portfölj är att olika strategier är olika bra under olika år, och därför är det bäst att sprida risken.

I den aktiva deep value-portföljen så kommer jag investera efter olika screeners och strategier i alla företag på börsen. Dels i låga P/B företag, dels i företag med hög EBIT/EV ratio, dels i företag efter ERP5 eller Magic formula + P/B och så vidare. Här kommer jag att göra lite mer analys och själv välja de aktier jag vill investera i. Detta blir en fortsättning på mitt aktiva MF konto, men där jag har lite mer frihet i att välja och testa nya strategier. Till en början kommer jag att tillämpa 1 års regeln och försöka ha liknande regler likt de har på Värdebyrån. Dessutom har jag också tänkt använda momentum och F-score och andra nyckeltal för att avgöra om investeringen är bra. Är lite skeptiskt till att jag kommer slå min kvantitativa värdeportfölj, men detta är lite roligare och jag hoppas att jag kan slå index.

Så det innebär i dagsläget att jag kommer fördela nuvarande innehavet i min aktiva Magic formula portfölj på dessa tre strategier. Sedan ska jag göra månadsinsättningar i de olika portföljerna beroende på vad jag är intresserad av att testa. Jag ska investera i ca 5-10 bolag per gång i min kvantitativa värdeportfölj, men enstaka bolag i min aktiva värdeportfölj. Nu i februari kommer det troligtvis bli ett antal inlägg om olika case för min aktiva värdeportfölj.