Månadsrapport januari

Första månaden på det nya året. Det har hänt mycket denna månad med mina investeringar, jag har både gjort om mina aktiedepåer och uppdaterat mina strategier. Jag valde att skrota min aktiva trendföljande Magic Formula portfölj och byta ut den mot en momentumstrategi. Det är stort sett liknande, men där jag istället satsar på att äga aktier som har gått upp mest de föregående 6 månaderna. Dessutom så har jag valt att skrota ROC/ROIC-komponenten och endast satsa på EBIT/EV då detta har visat sig vara mycket bättre att gå på. Just nu har jag valt att fokusera på EBIT/EV och momentum. Jag köpte också en portfölj med låga P/B-aktier med momentum för att testa. Men jag tror ändå på EBIT/EV är bättre att satsa på i längden men att P/B-aktier är bra att köpa direkt efter en bear market.

Jag gjorde om mina portföljer till totalt två portföljer, en kvantitativ värdeportfölj och en aktiv deep value portfölj. I min kvantitativa portfölj sker automatiska köp efter screenern löpande varje månad och i min aktiva gör jag själv val. Här så tänker jag ta hjälp av ERP5, EBIT/EV, P/B, Piotroski F-score och net-nets samt egen analys för att göra mina köp. För närvarande har jag endast MQ Holding. 

Min kvantitativa portfölj har utvecklat sig sådär efter mitt första inköp i november. Då köptes 10 Magic Formula aktier med låga P/B-tal. Dessa har utvecklats hela 10 % sämre än index och det ska bli intressant att se hur utvecklingen sker framöver. Nya inköp efter mina nya strategier skedde i slutet av januari, så deras inverkan märks knappt i grafen. Som Greenblatt säger, strategin slår inte alltid index, men på sikt.

Utveckling Kvantitativ värdeportfölj vs SIXRX

Min aktiva portfölj har presterat lite bättre. Under november-december så lekte jag runt med stock-picking, och insåg att det var alldeles för svårt på den korta sikten. Därför så valde jag att investera i Magic formula aktier i uppåtgående trend. Detta gjorde jag under januari för att sedan lägga om strategin för att endast köpa 'deep value'-aktier efter min nya kunskap. Nu ska jag behålla alla mina aktier i drygt ett år och sedan utvärdera hur de har gått. Detta ska sedan jämföras med index och min kvantitativa portfölj. Detta är ett litet skoj sidoexperiment som mest är till för skoj och se om jag kan slå index.

Aktiv portfölj vs SIXRX

Jag har fortfarande kvar mest av mina pengar i min aktiva portfölj. Den presterar fortsatt bra och har gått upp med över 25 % sedan start, likt index. Jag har haft den nu i ett år och den fungerar som min ryggrad i portföljen. Jag kommer fortsatt ha kvar en del i denna tills jag övertalat mig att de kvantitativa strategierna är robusta. Månadens insättning kommer att ske här, men sedan funderar jag på att föra över från denna under året till min kvantitativa portfölj. Min plan är att jag ska investera rullande varje månad i min kvantitativa portfölj vilket startar nu från årskiftet och för detta så kommer jag använda en del av min passiva portfölj. 

Passiv portfölj vs SIXRX
Det känns bra att börja året med dessa mer fria portföljer där jag kan justera mina strategier under vägen. Enda skillnaden är att i ena portföljen väljs aktier efter en viss formula och den andra så väljer jag aktivt. Utöver detta så har jag en helt passiv portfölj att mäta mig med. Jag ska se hur det går framöver, resan har ändå precis börjat. Angående marknadsklimatet så får vi se om börsen fortsätter vara så här stark framöver.

Rullande 12 månaders utvecklingen av innehavet är följande:


Jag har gått nästan från 100 % ränteinnehav till nu 68 % aktieinnehav. Jag kommer skriva lite mer om min strategi och hur viktigt det är att vara investerad i aktier tidigt, trots eventuell övervärdering av börsen.