Inköp i kvantitativa värdeportföljen

Idag gjorde jag mitt inköp i min kvantitativa värdeportfölj. Till min hjälp använde jag mig av Quant-investing.com och investerade i aktier efter EV/EBIT + PI6 samt P/B + PI6 där PI 6 är sex månaders prisindex. Jag sålde alla mina aktier i min aktiva magic formula portfölj och köpte 10 aktier efter varje strategi. Jag köpte de 30 % som hade gått upp mest de senaste 6 månaderna av de aktier på Stockholmsbörsen som hade lägst EV/EBIT samt P/B-multipel. Enda kravet var att de skulle klara mid cap-kriteriet på 100 000 euro i market cap. Alla inköp redovisas under Kvantitativ portfölj i mitt Google excelark:

Innehav i kvantitativ värdeportfölj

Totalt blev 20 aktier köpte, varav flera jag hade från tidigare. Det blev många byggbolag samt intressanta bolag som Bilia och Mekonomen. Intressanta bolag som jag tänkte kolla lite mer på framöver är MQ Holding, Doro och Enea för att kanske köpa till min aktiva portfölj. Det ska bli intressant nu att leta fram några case till min 'deep value' portfölj.