Första deep value-caset: MQ Holding

MQ Holding eller helt enkelt MQ är mitt första deep value case. MQ är en klädhandelskedja som inriktar sig på medelprissegmentet och har runt 120 butiker i dagsläget. Företaget har inte växt så något speciellt och har de senaste 5 åren växt med runt 10 %. De hade problem för något år sedan med sjunkande marginaler och vinster, men har nu vänt det hela och tjänar återigen bra med pengar. Förutom bra finansiella data så föll jag för dem eftersom jag själv är jag kund hos dem och gillar deras kläder och affärsidé. Anledningen till att dessa blev mitt första case är att alla deras nyckeltal talar för dem. Deras EV/EBIT-ratio 10,9 (OMXS30 har 17,4 i snitt) och bland de lägsta 20 % för bolag större än 100 miljoner euro. Deras P/B 1,3 och också bland de lägsta på marknaden. Dessutom så har de gått upp och har momentum, samt att deras direktavkastning 3,7 %. Sist men inte minst har de en F-score på 9 och rankas högt enligt ERP5, vilket är bra för mindre bolag.

Jag kollade snabbt igenom deras årsrapport som kom i december och de har arbetat med att få upp rörelsemarginalen från 3,4 % till 9 %. Framöver så väntas de växa med lite per år med ytterligare förbättrad rörelsemarginal.

Trots deras knappa tillväxt så kan det vara bra att jämföra med övriga klädbolag på börsen. H&M har P/E 29, KappAhl har P/E 24, Fenix outdoor har P/E 20,6 jämfört med MQ:s P/E 13,2. Dessutom så har de fått ner mängden lån, vilket har gjort att EV/EBIT-ration har blivit ännu bättre jämfört med tidigare.

Jag gjorde ett inköp och har tänkt behålla aktien ett - två år. Det ska bli intressant att se hur den utvecklar sig och om det var ett bra köp, totalt 4 strategier pekar på att det kan vara det. Har inte fullt bestämt mig hur ofta jag ska se över mina innehav, om det är aktuellt var 6:e månad eller var 12:e. Vi får se längre fram.