För mycket känslor -> hårdare strategi

Jag har insett flera saker nu efter snart en månads aktiv aktiehandling. Dels att jag har varit för känslosam, dels att jag har gjort för många affärer (courtaget för månaden är snart 2 % av innehavet) och dels att det tagit för mycket tid. Då jag tror att ens egna känslor lätt kan styra förstöra för en och väl genomtänkta beslut så tror jag att jag behöver tillämpa en hårdare strategi. Denna nya strategi ska också vara enklare och mer strikt.

Min nya strategi är baserat på följande: Jag vet att aktier rankade enligt Magic formula slår oftast index för de med högst ranking. Trendföljning fungerar, en aktie på väg uppåt fortsätter oftast uppåt. Jag vet inte vilken aktie som kommer att gå bäst, därför är diversifiering viktig.

Så min nya strategi är följande:
Investera i de 10 aktier i uppåtgående trend, som rankas högst enligt Magic Formula. Innehavet ska vara lika fördelat mellan alla tio aktier. Dessa ska vara aktier som jag tror på att de har potential och kan gå upp. Aktierna ska endast köpas på large och mid cap, där strategin har visat sig fungera bäst.

För att förenkla för mig så har jag gjort en svartlista på aktier som jag avvaktar med för stunden då jag inte ser potential i dem i dagsläget:

Svartlista:
Medivir
Oriflame
Rezidor
Tethys Oil
Sanitec
SAS

Min nuvarande portfölj blir då:
Lucara
JM
Byggmax
Proffice
Nolato
Lagercrantz Group
MTG
Clas Ohlson
Fenix Outdoor
NCC

I denna har jag bytt ut Unibet mot Lagercrantz Group nyligen, jag får se om det var ett bra val eller om jag ska byta tillbaka. Ett annat aktuellt byte kan vara att byta MTG mot Swedish Match, men det får jag se längre fram, i dagsläget känns det som MTG har mest potential.

En intressant sak är att denna strategi påminner om min makrostrategi, eller fleråriga strategi. Där utnyttjar jag att aktiemarknaden går i cykler, går börsen upp så köper jag aktier, går den ner så köper jag obligationer. Här är utnyttjar jag att aktier går i cykler, går aktien upp köper jag den, går den ner köper jag en annan.

Min strategi är en kombination av Joel Greenblatts "The Magic Formula" och Arne Talving aka Kavastu trendföljande strategi. För mer info, läs Greenblatts bok eller se intervjuer med honom samt gå in på ArneTalving.se.