Förbättrad Magic formula: Magic formula + P/B

I min jakt på kvantitativa värdeinvesteringsstrategier så kom jag över denna kandidatuppsats från två studenter på Uppsala universitet. Jag kan verkligen rekommendera att läsa den då den är bra skriven och går igenom baskoncepten i kvantitativ värdeinvestering på ett bra sätt. Den fick mig i alla fall att fundera och förbättra min investeringsstrategi. I och med denna uppsats så baserar jag mina investeringsstrategier på två kandidatuppsatser i ekonomi, utöver den forskning som ligger till grund för dessa. De båda är dels denna samt en från Lund där en student har testat att investera med konjunkturen, vilket visat sig vara mycket effektivt.

Det som skribenterna har gjort i denna uppsats är att se om man kan förbättra Magic formula (MF) med Piotroskis kriterier. De har gjort först en korrelationsanalys mellan MF:s nyckeltal return on capital (ROC) och earnings yield (EY) och de olika kriterierna för Piotroskis F-score. De kom fram till att P/B-talet var mycket svagt korrelerat samt att periodiseringar var anti-korrelerat. Förutom dessa parametrar fanns det flera parametrar som var starkt korrelerade och svagt korrelerade. Däremot så var dessa två parametrar var de enda som var positivt korrelerade med avkastning för aktierna, näst efter ROC och EY. Korrelationen med avkastning för aktierna var 0,212 för EY, 0,146 för ROC, 0,081 för P/B och 0,029 för periodiseringar. Totalt testades värden för 1917 bolagsår under åren 2006-2013 där nyckeltalen är baserade på tidigare års data jämfört med avkastningsåret. Korrelationen är statistisk signifikant för EY, ROC och P/B-talet men ej för periodiseringar. De har med periodiseringar i sin undersökning, men detta är något som jag kommer skippa då det är svårt att ens säga att det spelar roll plus att det är svårt att få fram för företag. De testar också en viktad modell och då fås periodiseringar endast viktningen 7 % vilket kan ses som försumbart.

Resultat för analysen är följande (alla siffror är i överavkastning per år för respektive strategi):

År 2006-2013:
Magic formula portfölj: 15 % överavkastning per år
F-score: 5 % överavkastning per år
Magic formula + P/B och periodiseringar: 17 % överavkastning per år

I resultaten så visas det också att en viktad magic formula + P/B och periodiseringar ger nästan lika hög avkastning som en icke-viktad. Det innebär att periodiseringar inte har så stor roll i avkastningen, varför jag valde att inte ha med denna.

Totalt sett så gav P/B- och periodiseringsbidraget en extra överavkastning på 2 % per år. Detta lät riktigt lovande så jag testade att göra en egen studie.

Min studie som jag gjorde var att använda Börsdatas Magic Formula portfölj för large+mid cap med 20 aktier för åren 2006-2013 och endast ta med de 10 aktier med lägst P/B i portföljen. Totalt sett blev resultatet följande:

År 2006-2013:
Magic formula porfölj (20 aktier): 8,7 % överavkastning per år
Lägst P/B (10 aktier): 13,7 % överavkastning per år
Högst P/B (10 aktier): 3,3 % överavkastning per år

Här märks att överavkastningen för portföljen med lågt P/B-tal överträffade klart portföljen med högt P/B-tal. Jämför man med de tjugo bästa aktierna i magic formula portföljen så fås en överavkastning på 5 % högre för de tio aktier med lägst P/B-tal. Däremot sker inte detta varje år, utan år 2011 så slog den vanliga portföljen den portfölj med lågt P/B-tal.

Så slutsats kan sägas att för perioden 2006-2013 så fås en högre överavkastning för Magic formula på 2-5 % om P/B-tal och periodiseringar tas med i beräkningarna. Själv kommer jag välja de aktier med lägst P/B-tal bland de tio bästa aktierna enligt Magic formula screenern på Börsdata. Detta är min uppdaterade strategi och vilket jag tillämpat på mitt första inköp till portföljen där jag köpte följande aktier:

Lucara Diamond
Tethys Oil
Medivir
Byggmax
Proffice
Nolato
MTG
NCC
HiQ International
Rezidor Hotel Group