Aktiv portfölj - uppdatering

Denna vecka har jag gjort mina första inköp enligt i min aktiva portfölj. Jag har däremot märkt att det har alldeles varit för lätt att trycka på sälj- och köpknappen, vilket resulterat till några onödiga köp. Detta har gjort att jag framöver kommer att ha en policy att endast köpa på medellång sikt, mer än en månad, och endast sälja om aktien faller under gränsen för acceptabel förlust (- 20 %).

Börsen har gått upp riktigt mycket nu och det kändes inte som det bästa läget att köpa aktier. Däremot hittade jag ett flertal billiga som jag valde att köpa. De som känns dyra har jag valt att vänta med och hoppas att det blir ett fall snart. Jag kollade in historiken lite och de längsta starka perioderna som denna har varit 1,5 månad det senaste 1,5 åren. Kollar man på längre sikt så fanns det perioder på 3 månader som börsen var stark och gick upp. Intressant nog började båda dessa i december åren 2011 och 2012. Så jag kommer att avvakta lite mer än en vecka för att se var det bär av och om det inte fallit så kommer jag gå in mer i marknaden.

Jag har valt att jag ska ha runt 10 bolag i portföljen och har valt att gå in i olika steg nu under veckan och den kommande tiden. Dels har jag en full position som är runt 8-10 % och dels en halv position på 4-5 % av portföljen.

De företag jag valt att gå in med full position var i företag med svag RSI och ej i fallande trend. Dessa har fallit en bra bit men de har legat stilla/gått upp sedan mitten av oktober. Dessa är Alltele och Lucara Diamond. Näst på tur är Proffice som gått sidledes sedan mitten av oktober. Dessutom har jag gått in i två företag som kommer ha utdelning på 20-25 % av aktievärdet den närmaste tiden. Dessa är Rasta Group och Medivir. Rasta Group är en chansning då dessa kommer flytta handelsplats och många blir tvingade att sälja. Däremot ger de en utdelning på 25 % av aktievärdet nästa vecka, så det låter givande. Medivir gick jag in i på 108 kr då jag tror att de fallit klart, t.ex. skedde en dubbelbotten nu i slutet av november. De kommer dela ut 20 kr per aktie i februari, så trots halvbra framtidsutsikter så tror jag att de kommer värderas upp från dagens nivå. Dessa är däremot chansningar och vi får se om det lönar sig att gå in i ultrahöga utdelare med dåliga framtidsutsikter.

Jag avvaktar i företag med hög RSI och i fallande trend ett tag. De med hög RSI kanske ändå kan införskaffas om en vecka om inte trenden bryts. Detta gäller NCC, ÅF, SEB och Byggmax. Byggmax har jag redan tagit en position i innan uppgången. Om det fortsätter uppåt så borde jag ha en full position i det företaget då de kan komma att värderas likt tidigare. SEB Investment management har utökat sitt innehav nyligen och idag köpte Carnegie Investment 50 000 aktier. Det tyder på att fler har sett potentialen i aktien. Så en stopploss på 50 vore lämplig.

Aktier i fallande trend är Fenix Outdoor och Lagercrantz group. Dessa företag faller för tillfället och det känns som det inte är smart att fånga fallande knivar. För att se när de brutit trenden använder jag mig av EMA12, RSI och stochastic på Börsdata.

Faran med att köpa en aktie som inte brutit en fallande trend kan ses hos Africa oil. Kursen planade ut sedan slutet av oktober, men har nyligen fallit ytterligare. Detta är något jag vill undvika med Proffice, men de går stadigt med vinst till skillnad mot Africa oil. De levererade också bästa resultatet för det senaste kvartalet sedan andra kvartalet 2012.

Totalt är jag i dagsläget ungefär hälften investerad i mina aktier. Nu är det bara vänta och se vad som händer nästa vecka. Det ska bli spännande om det kommer ske ett börsfall eller ej, det kan bli två månader till av uppgångar. Bloggrannen Kavastu säger att börsen ska upp 12 % till utdelningarna i vår, vilket mycket väl kan hända. Det är bara att hoppas på ett hack på några nu i december så att ökningen blir ännu mer. Här nedan är mina innehav: