Investera med konjunkturen - 90-talskrisen

Min strategi är att när konjunkturbarometern går över 110 så går jag över till obligationer efter ungefär ett halvår och när konjunkturbarometern går under 90 så går jag över till aktier. En intressant studie har gjorts på detta och har visat sig stämma bra för konjunkturcyklerna under 2000-talet. Däremot så tycker jag att detta är för kort sikt att se på så jag har analyserat äldre data för 90-talskrisen med hjälp av data från SCB och Riksbanken.

Först försökte jag identifiera var konjunkturen toppar. Då jag inte har någon konjunkturbarometerdata så använde jag mig av börsen och BNP-data. I graferna nedan så visas en graf över avkastning för olika former, aktier, kort ränta och obligationer, och en graf för BNP-utvecklingen. Där ser man att börstoppen var ungefär år 1989 då högkonjunkturen stod på sin topp för att sedan vända under 1990. Under åren 1990-1993 så föll BNP och börsen. Däremot repade sig börsen under 1992 och då hade också en köpsignal getts enligt konjunkturbarometern. Vi ser att gå från aktier till obligationer under åren 1989-1992 var ett bra val och överensstämmer med tidigare studier om att investera med konjunkturen. 

Så denna analys bekräftar återigen min tidigare investeringsstrategi och jag har nu 25-30 år av historiska data som bekräftar fördelen med att investera enligt konjunkturen. Däremot så är ekonomi föränderlig så vi får se hur bra det kommer att gå framöver. Än så länge väntar jag in nästa konjunkturtopp för att då hoppa till obligationer.

Källa: Sveriges Riksbank
Källa: SCB